Előzés Gassmannal

A történet egyszerű alaphelyzetből indul: Bruno (Vittorio Gassman) nem talál egyetlen nyitva tartó üzletet sem, ahonnan telefonálhat aktuális nőcskéjének. Egy ablakban meglátja az ünnepnapon is a tankönyvei felett gubbasztó Robertót (Jean-Louis Trintignant), és felkéredzkedik hozzá. A gyors telefonból gyors ebédmeghívás

A történet egyszerű alaphelyzetből indul: Bruno (Vittorio Gassman) nem talál egyetlen nyitva tartó üzletet sem, ahonnan telefonálhat aktuális nőcskéjének. Egy ablakban meglátja az ünnepnapon is a tankönyvei felett gubbasztó Robertót (Jean-Louis Trintignant), és felkéredzkedik hozzá. A gyors telefonból gyors ebédmeghívás lesz, hogy kirángassa a fiút a könyvei mellől, de a vendéglő is zárva, ám a hiperaktív Bruno ellentmondást nem tűrőn húzza magával Robertót. Először néhány utcányira, aztán ki Rómából, újabb és újabb ötleteket bedobva, csak pár kilométer ide, csak pár perc oda, és máris kezdetét veszi a páros kétnapos road movie-ja. Ég és Föld egy autóban, a lehengerlő-dumás, nagyképű, rongyrázós Bruno, aki üres zsebbel játssza a bonvivánt, szédíti a csajokat, és a félénk, visszahúzódó, karót nyelt joghallgató Roberto, aki nem tudja elengedni magát és határozottan kiállni valamiért, legyen az egy pohár víz a negyven fok melegben.
Az út során, nők, strandok, olasz tájak, hangos rokonok és korabeli slágerek közben Gassman fenomenális, alighanem életműve legemlékezetesebb alakításában feltárul Bruno valódi énje, a problémák, a felelősség elöl menekülő öregedő, magányos életművész képe, és megtörténik a fiatal Roberto beavatása is, aki bár minden percben próbál, mégsem tud Bruno autójából és személyisége bűvköréből szabadulni. Persze nem csak két nagyon különböző karakter mókás utazásáról van szó, a film mögöttes tartalma az akkori olasz társadalom kritikája is, amikor elmélyült a szakadék gazdagok és szegények között, és az egyik örök kérdést dramatizálja: Végül ki jár jobban, az életét állandóan kockára tevő, de ugyanakkor sokat megélt, vagy egy az újdonságot többnyire elutasító, mindent kiszámító, de biztonságos életet élő ember? Az evidens befejezés nem adja meg a választ, inkább még csavar rajta egyet. Vitán felül minden idők egyik legjobb filmje – ami többek között a hozzá képest jóval szerényebb értékű, mégis kultikussá lett Szelíd motorosok-at, vagy nem olyan régen a Kerülőutak-at is inspirálta – remekmű egy olyan korból, amikor talán az olasz mozi volt a legjobb.

– Frank Rizzo –

Előzés (Il Sorpasso, 1962)

Forrás: Mokép

Forrás: Mokép

 

Az Origo írta:

Tizenkét szuper film, amiről sohasem hallottál
Vannak filmek, amelyek hiába oltári jók, eltűnnek a süllyesztőben. Kimennek a divatból, vagy ott sem voltak soha, mert értékeik mai szemmel tűnnek elő igazán. Vagy egyszerűen annyi a film körülöttünk, hogy nem vesszük észre az igazán klasszakat. Most összegyűjtöttünk az ilyen elfeledett kincsekből egy tucatot. Direkt nem elszállt művészfilmeket, filmtörténeti “csemegéket” kerestünk, hanem olyanokat, amiket nyugodtan megnézhetsz anyukáddal is vasárnap délután. Vibráló technicolor, orosz mágia, Romy Schneider és Zooey Deschanel, az olasz mozi hőskora és egy igazi magyar Dogma-film.

Isten haragja
Diadalmas szerelem
All the Real Girls
Örmény Hableány
Star 80 – Egy aktmodell halála
Tik-tak
Frances
Sátáni ötlet
Premier
A lápvidék gyermekei
Az év asszonya

Megosztandó gondolatok
Hétrevaló
A művelt ember járatja a Hétrevalót!

Rovatok