Sátáni ötlet

Ezt a filmet – és egy kicsit a rendezőjét is – jól elnyelte az idő feneketlen kútja. Pedig Romy Schneider egy Lily nevű prostituáltat alakít, és ennek az információnak önmagában elégnek kellene lenni ahhoz, hogy tömegek kezdjenek érdeklődni a Sátáni

Ezt a filmet – és egy kicsit a rendezőjét is – jól elnyelte az idő feneketlen kútja. Pedig Romy Schneider egy Lily nevű prostituáltat alakít, és ennek az információnak önmagában elégnek kellene lenni ahhoz, hogy tömegek kezdjenek érdeklődni a Sátáni ötlet iránt. Ráadásul egyetlen olyan pillanata sincs, amikor ne tudna az ember rögtön beleszeretni. Nyújtózzon el akár az ágyon piros ruhában, cigarettázva, vagy önfeledten mosolyogva csapja ki a frissen szerzett pénzt a pultra, és hívjon meg mindenkit pezsgőre a kedvenc bárjában – a varázsa sosem törik meg.
A Sátáni ötlet első ránézésre egy tipikus francia zsarufilmnek (policier) tűnik, és aki ismeri Jean-Pierre Melville életművét (A szamuráj, A vörös kör), az pontosan tudja, mire gondolok: rideg, kék árnyalatú képeken rezzenéstelen arccal és hűvös eleganciával beszélgetnek egymással a rendőrök. Állandóan lóg a szájukban a cigaretta, és állandó füst tölti be a szobákat. Max felügyelő (Michel Piccoli) azonban más, mint filmbéli társai: egy frusztrált és szürke ember, aki képtelen elkapni a nagy halakat, és elismerést kiharcolni magának az örsön. Végső kétségbeesésében egy kisstílű, vasazással foglalkozó bandát próbál rávenni arra, hogy raboljanak ki egy bankot, hogy aztán ő majd elkaphassa őket. Ördögi tervében fontos láncszem a mit sem sejtő Lily, akibe viszont – a tervtől eltérve – beleszeret.
Claude Sautet filmjében nem halálosan profi bűnözőket és rendőröket látunk, és Melville-lel szemben nem próbálja a küzdelmüket mitikus magasságokba emelni. Itt pont az a lényeg, hogy a felvett, rideg pózok mögül újból és újból felszínre bukkan a mindig autentikus, néha szánalmat keltő, máskor meg nagyon is szimpatikus kisember. Az észrevétlen óvatossággal kibontakozó, tragikus szerelmi szál, és az eleve kudarcra ítéltetett bankrablás mellett az aprócska, az életből ellesett pillanatokért is érdemes megnézni a Sátáni ötlet-et, legyen csak annyiról szó, hogy Romy Schneider feldönti a borospoharat kártyázás közben, és riadtan felugrik egy törlőkendőért, vagy miközben az egyik bűnöző képregényt olvas nagy élvezettel a roncstelepen, azt tudjuk meg a narrátortól, hogy lehet, hogy megölt egy embert. Egyszerre megható szerelmi dráma és fordulatos zsarufilm, és ettől lesz igazán maradandó élmény.

– Varga Dénes –

Sátáni ötlet (Max et les ferrailleurs, 1971)

Forrás: Mokép

Forrás: Mokép

Az Origo írta:
Tizenkét szuper film, amiről sohasem hallottál
Vannak filmek, amelyek hiába oltári jók, eltűnnek a süllyesztőben. Kimennek a divatból, vagy ott sem voltak soha, mert értékeik mai szemmel tűnnek elő igazán. Vagy egyszerűen annyi a film körülöttünk, hogy nem vesszük észre az igazán klasszakat. Most összegyűjtöttünk az ilyen elfeledett kincsekből egy tucatot. Direkt nem elszállt művészfilmeket, filmtörténeti “csemegéket” kerestünk, hanem olyanokat, amiket nyugodtan megnézhetsz anyukáddal is vasárnap délután. Vibráló technicolor, orosz mágia, Romy Schneider és Zooey Deschanel, az olasz mozi hőskora és egy igazi magyar Dogma-film.

Isten haragja
Előzés Gassmannal
Diadalmas szerelem
All the Real Girls
Örmény Hableány
Star 80 – Egy aktmodell halála
Tik-tak
Frances
Premier
A lápvidék gyermekei
Az év asszonya

Megosztandó gondolatok
Hétrevaló
A művelt ember járatja a Hétrevalót!

Rovatok